lørdag 27. februar 2010

Fin årgang – 1983

Både post-punken og synth-pop’en åpnes opp og det eksperimenteres på alle fronter. Synth-band henter impulser fra R&B og industri-rock eller lar rytme erstattes av lydlandskap. The Cure fortsetter sitt oppgjør med dysterheten og U2 lager stor lyd. I USA mikses New Wave og country, Dylan er tilbake fra sitt frelste blindspor mens Tom Waits gjør en musikalsk tverrvending. Og vi introduserer: The Smiths! Velkommen til Fin Årgang 1983!

Spill Fin Årgang 1983 med Wimp


1. The Smiths: This Charming Man
Ny lyd og ny feeling; Britiske The Smiths velger bevisst et navn i opposisjon til synth-gruppenes kryptiske og ambisiøse utenlandskhet og legger seg musikalsk på et straight indie-pop-rock-format. Vokalist Morrissey og gitarist Johnny Marr skal pøse ut hit-låter noen år framover. Dette er singel nummer to.

2. U2: New Year’s Day
Ambisiøse politiske tekster og rått gitararbeid stiller U2 i klar kontrast til den dominerende synth-trenden. Låta er om polske Solidarnosc. Fra albumet War.

3. The Cure: The Lovecats
Lett, jazzinspirert singel fra The Cure. Den svarte og triste perioden er forbi.

4. Eurythmics: Sweet Dreams (Are Made Of This)
Duoen med skotske Annie Lennox (vokal) og engelske Dave Stewart (gitar, keybord etc) gir synth-pop’en en Soul /R&B-feeling som får suksess på begge sider av Atlanteren. To album kom i 1983, denne er fra det første, Sweet Dreams (Are Made Of This).

5. Spandau Ballet: True
Kongene av New Romantic polerer lyden og henter inspirasjon fra Soul/R&B på sitt album nummer tre, True.

6. Depeche Mode: Everything Counts
Synthene kompletteres med synclavier og samplere. Lyder fra industri og hverdagsliv prosesseres og integreres og gir synth-bandet en ny industriell dimensjon. Fra albumet Construction Time Again.

7. This Mortal Coil: Song To the Siren
Ivo Watts-Russell og John Fryer inviterer andre artister inn i sitt Mortail Coil-prosjekt. Her er en singel hvor Cocteau Twins Elisabeth Fraser/ Robin Guthrie lager cover av Tim Buckleys låt fra 1970. Rytme erstattes med lydlandskap; dream-pop er født.

8. The Police: Every Breath You Take
På sitt femte og siste album, Synchronicity, erstatter The Police den reggea-inspirerte formelen med tyngre produksjon, synth-bruk og inspirasjon fra world-music. Albumet peker i større grad fram mot Stings solo-karriere enn tilbake mot bandets tidligere utgivelser.

9. The Pretenders: 2000 miles
Nok en singel i påvente av bandets neste album som endelig skal komme året etter.

10. Elvis Costello & the Attractions: Everyday I Write the Book
Costello kompletterer The Attractions med korejenter og blåserekke på sitt åttende album Punch the Clock.

11. Big Country: In A Big Country
Skotske Big Country vil ha gitarene til å lyde som sekkepipe og fele og trekker impulser fra skotsk folkemusikk inn i rocken. Fra debutalbumet The Crossing.

12. Talking Heads: Burning Down the House
Samarbeidet med Brian Eno er avsluttet på bandets femte album Speaking In Tounges. Bandets turne etter denne utgivelsen er dokumentert på Jonathan Demme’s fantastiske konsertfilm Stop Making Sense fra året etter.

13. Wall Of Vodoo: Mexican Radio
Synth-basert New Wave og Enrico Morricones spagetti-western sound smelter sammen hos Los Angeles-baserte Wall of Vodoo. Fra albumet Call of the West.

14. REM: Perfect Circle
Ledende alternativt rockeband fra Atlanta, Georgia som starter opp med begrenset tilhengerskare men etter hvert skal vokse seg store. Fra debutalbumet Murmur.

15. Mink DeVille: Each Word's a Beat of My Heart
Bare Willy DeVille selv er igjen fra det originale bandet. På det femte albumet Where Angels Fear To Thread, søker han tilbake til røttene i så vel R&B som latino.

16. John Hiatt: Riding With the King
John Hiatt hadde gitt ut en rekke album som spente fra country-rock til new wave. På det sjette, Riding With the King, hvor halvparten er spilt inn i San Fransisco og halvparten i London får hybriden fullt uttrykk. Moderne amerikansk rock.

17. Tom Waits: Swordfishtrombone
Waits forlater bass/piano/stryker-jazzen. Pumpeorgel, sekkepipe, marimba og en rekke merkelige instrumenter kommer inn, vokalen blir grovere, komposisjonene henter blant annet impulser fra europeisk cabaret og tidlig blues. Fra albumet Swordfishtrombones.

18. Bob Dylan: I and I
Etter flere års ørkenvanding som gjenfødt kristen er Dylan tilbake med albumet Infidels som, på tross av produsent Mark Knopflers polerte lydbilde, setter veteranen tilbake i sentrum.

19. Raga Rockers: Når knoklene blir til gele
Trommis i Kjøtt, Michael Krohn hadde allerede vist at han var en habil låtskriver og i sitt nye band er han den definitive fronfiguren og konsentrerer seg helt om vokalistrollen. Fra debutalbumet The Return of the Raga Rockers.

20. The Monroes: Sunday People
Sterke Madness-referanser fra Lage Fosheim/Eivind Rølles band. Fra albumet med samme navn.

Og da har vi Fin årgang 1983: 20 låter, 1 time 18 minutter og 27 sekunder, 27 år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar