tirsdag 2. mars 2010

Fin årgang – 1985

Etter lang tid med britisk dominans åpnes slusene for fullt for amerikansk mangfold. Mange unge band legger synthene til side og griper tilbake til country-musikken. Samtidig fortsetter veteraner som Talking Heads og Tom Waits å skape ny lyd. Mangfold preger også den britiske scenen, under den konforme pop-mainstream’en spenner det fra Smiths indie-pop til folk-punken fra The Pogues. Utenfor USA/UK viser tyske Propaganda hvordan synth-pop egentlig skal låte. Og jammen kan vi ikke lage pop i Norge også! Velkommen til Fin Årgang 1985!

Spill Fin Årgang 1985 med Wimp (2 låter mangler)


1. Tom Petty & the Heartbreakers: Rebels
Pettys album nummer seks, Southern Accents, har låter som passer fint i Heartland-tradisjonen, men inkluderer også tre mer eksperimenelle låter hvor Dave Steward fra Eurytmics er medkomponist. Valget her er en av de tradisjonelle låtene, som nærmest renner over av amerikansk sørstatsmytologi.

2. Lone Justice: After the Flood
Cow-punk ble etter hvert et begrep i Los Angeles da unge band grep tilbake til country-musikken. Lone Justice var et av disse, ledet av gitarist Ryan Hedgecock og vokalist Maria McKee. Fra debutalbumet Lone Justice.

3. Green On Red: Black River
Opprinnelig fra Arizona, men også en del av Los Angeles-scenen. Dette er fra album nummer to, Gas Food Lodging.

4. REM: Driver 8
REMs tredje album, Fables Of The Reconstruction, er innspilt i London og er mer eksperimenterende enn de to foregående. Tekstmessig er låtene sterkt knyttet til livet i de amerikanske sørstatene. Den valgte låta refererer til passasjertoget Southern Crescent.

5. Johnny Cash, Kris Kristofferson, Waylon Jennings & Willie Nelson: Highwayman
Gamle outlaw-countyhelter slår seg sammen og spiller inn albumet Highwayman bestående av coverversjoner av countryklassikere. Denne låta er skrevet av Jimmy Web opprinnelig fra 1977.

6. Talking Heads: And She Was
Talking Heads lar seg influere av americana og inkorporerer country-elementer – inkludert steelguitar på albumet Little Creatures.

7. Tom Waits: Rain Dogs
Waits følger opp den musikalske vendingen fra forrige album med Rain Dogs, et album løselig komponert rundt livet til hjemløse i New York. Det musikalske spennet er om mulig enda større dette året; fra rå blues til europeisk cabaret. Keith Richards er med på gitar.

8. Eurythmics: There Must Be An Angel
Bandet blir mindre eksperimentelle men henter fortsatt impulser fra amerikansk R&B og soul på albumet Be Yourself Tonight. Den valgte låta inkluderer en munnspillsolo av Stevie Wonder.

9. The Smiths: How Soon Is Now
Sluppet som singel i januar 1985 i England. Inkludert på den amerikanske versjonen av albumet Meat Is Murder.

10. The Waterboys: The Whole Of the Moon
Albumet This Is The Sea er høydepunktet i bandets periode med ”stor lyd” og rockebasert musikk. Etter dette albumet går de i mer folk-rock retning. Bandleder Mike Scott er i førersetet, men Karl Wallinger (tangenter med mer) er også betydningsfull for lydbildet Han forlater Waterboys etter dette albumet.

11. Prefab Sprout: When Love Breaks Down
Fin melodiøs pop fra Durham-bandet. Fra deres andre album Steve McQueen.

12. Jesus and Mary Chain: Just Like Honey
Overstyrte gitarer, feed-back og søt pop i skjønn forening. Innflytelsen fra Velvet Underground er tydelig på det skotske bandets debutalbum Psychocandy.

13. John Cale: Dying On the Vine
Cale utforsker trommemaskiner og synther på albumet Artificial Intelligence. På tross av polert pop-lydbilde blir albumet ingen suksess, men den valgte låta holder seg godt.

14. The Style Council: Walls Come Tumbling Down!
Paul Wellers nye band fortsetter å lage soul-influert musikk med politiske tekster. Fra albumet Our Favorite Shop.

15. The Pogues: A Pair Of Brown Eyes
Engelsk-irsk folk-punk. Låta er skrevet av frontmann og vokalist Shane MacGowan og er fra bandets andre album Rum, Sodomy & the Lash.

16. Propaganda: Duel
Det tyske Düsseldof-baserte synth-pop bandet får suksess med denne låta som også er inkludert på deres debutalbum A Secret Wish.

17. Imperiet: Blå Himlen Blues
Svenske Joachim Thåstrøm hadde frontet punk-gruppa Ebba Grön og danner Imperiet når denne går i oppløsning. Låta er tittellåt på bandets andre album.

18. Fra Lippo Lippi: Shouldn’t Have To Be Like That
Synth-gruppe fra Nesodden som solgte bedre i utlandet enn i Norge. Fra albumet Songs.

19. Aha: Take On Me
Norsk pops største internasjonale suksess. Låta toppet hitlistene i en rekke land, inkludert USAs Billboard Hot 100. Fra albumet Hunting High And Low.

Og da har vi Fin årgang 1985: 19 låter, 1 time 19 minutter og 31 sekunder, 25 år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar